Hogyan válasszunk búváriskolát?

Kint még hideg van, fúj a szél, törött sáros ágak hevernek szerteszét. Az utcákat szürke, színtelen, mogorva arcok róják, akiket egyre erősebben feszít a vágy arra, hogy ismét megérintse őket a tavasz és a feléledő természet. Mindenki vágyik arra, hogy a természettel eggyé válva, új erőre kapjon teste és lelke. Gondolatban az emberek már keresik, kutatják, mit lehetne, mit kellene tenni ahhoz, hogy lerázzuk, lemossuk a tél belvárosi szürke sarát lelkünkről. Van, aki az erdei sétákról mereng, van, aki már a bicaját ápolgatja, néhányan már kicsomagolták a beülőket és a köteleket, esetleg kezdik átnézni az ernyők zsinórzatát. Vannak azonban olyanok is, akik egy másik, misztikus világba vágynak, ahol szó szerint részévé válunk annak az őselemnek, mely minden élet bölcsője. Az a hely, ahol meghazudtolva a fizika és az élettan törvényeit súlytalanul lebegve létezhetünk nem más, mint a tengerek mélye. Ahhoz viszont, hogy valakit befogadjon ez a világ, ismerni kell szabályai, és tisztelni kell törvényeit, melyeket szakavatott mesterektől illik elsajátítani. Hogy kiktől és miként? Ehhez kívánunk Neked segítséget nyújtani kedves olvasó. Ez a „sport” – mely egyáltalán nem sport, hanem inkább természetjárás, kikapcsolódás, vagy relaxáció – ma már nem egy megközelíthetetlen terület, mint régen, amelyet hierarchikus viszonyok jellemeznek. Egyre több helyen lehet találkozni hirdetésekkel, búváriskolákkal, oktatókkal és kontárokkal. Sajnos, aki most ismerkedik a búvárkodás hazai viszonyaival, annak fogalma sincs arról, hogy mi is az, amit kapnia kellene a pénzéért, ha elmegy egy tanfolyamra, ezért sokszor még a tanfolyam elvégzése után sem lehet biztos abban, hogy jó vagy rossz helyet választott. Megpróbáltuk összefoglalni mindazt, amit tapasztaltunk és reméljük, segítségére leszünk azoknak, akik még nem döntöttek arról, hogy mit és kit válasszanak!

A búvártudományok minőségi oktatása komoly feladat, amelyet nem lehet csak úgy egy kis meséléssel elintézni. Évtizedek tapasztalata az, hogy mit tartalmaz a tananyag és milyen sorrendben. Ez a tapasztalat lassacskán komoly tematikákká állt össze és létrehozta azokat a szervezeteket, iskolarendszereket, amelyek megbízhatóan garantálják az ismeretek elsajátítását. Ma már nem az oktatók feladata az, hogy kitalálják, mit kellene tanítaniuk, hanem azé a szervezeté, amelyhez tartoznak. Ma, a tudomány világában ez egyén lehetőségei eltörpülnek a nagy oktatási szervezetek kutatási és tesztelési lehetősége mellett. Ezen szervezeteknek komoly pedagógiai, orvosi, technikai és jogi szakemberei dolgoznak azon, hogy minden új információ, és tudományos kutatási eredmény azonnal alkalmazásra kerüljön a tananyagokban, valamint az oktatás színvonala megfeleljen a legmodernebb elvárásoknak is. Ma már szinte senki sem próbálkozik a saját szakállára feltalálni azt, miként is kell valakit tanítani, de azért jó leellenőrizni mindent. Több jó hírű oktatási rendszer is létezik, de szándékosan nem neveznénk meg egyet sem, inkább arról beszélnénk, hogy miként lehet ezek közül választani és kideríteni mely oktató vagy iskola méltó bizalmunkra.

Ne sajnáljuk az időt, melyet a keresésre fordítunk. Egészen biztos, hogy megdöbbentő különbségekre fogunk bukkanni és a számunkra legjobbat tudjuk választani. Ha nem ismerjük a lehetőségek palettáját, nem fogjuk értékelni sem a negatívumokat, sem a pozitívumokat. Nagyon fontos az, hogy legyen bizalmunk abban, akit választottunk, hiszen nem hétköznapi dolog, amire vállalkozunk. A tanfolyamon töltött órák hangulatát, a későbbi búvárpályafutásunkat, sőt a víz alatti világhoz fűződő kapcsolatunkat is meghatározza ez a döntés.

Az oktató személye alapvető fontosságú. Egy jó oktatónak rendelkeznie kell bizonyos személyiségjegyekkel és képességekkel, melyek legjobban egy személyes beszélgetés alkalmával mérhető le. Kérjük meg, mondja el egy pár szóban mi is a búvárkodás, mit jelent ez számára, mióta merül, és annak oktat. Ebben a személyes részben sok elrejtett választ kapunk. Lemérhető jelöltünk magabiztossága, értékrendje, kifejezőkészsége. Kiderül, hogy ez csupán egy üzleti vállalkozás vagy egy belső tartalommal és elhivatottsággal is rendelkező szervezet. Érdeklődjük arról is, hogy milyen oktatási rendszer tagja és ott milyen fokozattal rendelkezik. Fontosak azok az információk is, amelyek az oktatási rendszerről elhangzanak, de másra is érdemes figyelni. Valószínűleg mindenki el fogja mondani, hogy az a rendszer, amelyben tanít, nemzetközi minősítést nyújt, és az egész világon elismerik. Ez sok esetben így van de ennek részleteiről egy kicsit később. Fontosabb talán az, ahogyan ez pont tálalásra kerül. Ha csak azt halljuk, hogy azért ez az iskola a legjobb hely, mert ezt a rendszert mindenhol ismerik és ez a legrégebbi vagy legmodernebb esetleg legnagyobb, az kevés belső nívóra utal. Az igazán jó oktatók tudják, hogy kétfajta oktatás létezik: van jó és rossz. Minden rendszer azonos elvekre épít így hasonló a tematika, valamint a végső cél. A jobb helyeken ezért inkább azt emelik ki, hogy nem a rendszer az elsődleges, hanem a személyes foglalkozás, és a minőség. Inkább arról folyik a beszélgetés, hogy ők mi módon próbálnak haladni a korral, milyen személyre szabott lehetőségeket tudnak ajánlani, mivel próbálják meg még magasabb szintre emelni az oktatás minőségét. Érdekes információ tesztalanyunk oktatói fokozata is. Minden oktatási rendszerben többfokozatú az oktatói előmenetel skálája. Természetes, hogy minél magasabb a fokozat az annál több tudást és tapasztalatot jelent. Önmagában ez az információ azonban nem elégséges. Ne csak azt nézzük, hogy ez a fokozat hol tart a létrán, hanem azt is, hogy az illető ezt a szintet mennyi idő alatt érte el. Ugyanazon szint esetén a gyorsabb haladás lendületesebb, érdeklődőbb, és “keresettebb” személyre utal. Ne higgyük el azt, hogy ez csupán pénzkérdés! A magasabb oktatói fokozatok megszerzése sok esetben milliós összegeket emészt fel. Cél és értelem nélkül senki sem fektet ekkora összegeket egy műanyag kártyába. Ezt a beruházást csak azok engedhetik meg maguknak, akiknek megelégedett és így továbbtanulni visszajáró hallgatói vannak. Ez a hallgatóság természetesen barátainak szintén ezt az oktatót ajánlja és így, maguk a hallgatók emelik a csúcsokra a jó oktatókat. Ha ügyesen kérdezünk, kiderülhet az is, hogy mivel foglalkozott és milyen tanulmányokat végzett civilként az illető. Tudnunk kell, hogy a búvár oktatói fokozat megszerzése sajnos semmilyen civil végzettséghez nem kötött, így akár nyolc általánossal is művelhető. Ma már a búvárkodás és az oktatás, intelligenciát és pedagógiai érzéket is igényel. Manapság egyre több a diplomás, sőt többdiplomás található ebben a szakmában, amely ugyan nem garancia a lelkiismeretességre, de azért sok mindent jelezhet számunkra. Sokan dobták sutba vezetői beosztásukat azért, hogy felvehessenek egy olyan életstílust, amely csak az oktatóknak adatik meg. Ezek az emberek legtöbbször tényleg hisznek abban, amit nap, mint nap tesznek, és nem az üzleti végeredmény hajtja őket. Találunk közöttük mérnököt, tanárt, jogászt és orvost is. Érdemes olvasgatnunk szaklapokat, ahol cikkek, publikációk, beszámolók jelennek meg. Ha célpontunk neve itt is megjelenik, bizonyára szakemberrel van dolgunk. Amíg beszélgetésünk folyik, sok minden mást is felmérhetünk azok közül a tényezők közül, amelyek fontosak lehetnek. Nagyon fontos az is, hogy oktató jelöltünk szabadidejében merül-e még a saját örömére. Ez nagyon furcsán hangozhat, hiszen mindenki azt gondolná, hogy aki oktató, az biztosan szerelmes ebbe a világba. Ez sajnos nem így van. Valamikor biztosan az volt mindenki, de egy idő után sokan megrekednek, kiégnek és már csak „munkaként gyűrik az ipart”. Meg kell tudnunk a választ. Aki már csak oktat, az szinte biztosan nem élvezi már annyira a merülést, így sok újdonság elkerüli a figyelmét és ezeket a hiányosságokat mi fogjuk majd megsínyleni. Azt is érdemes tudni, hogy mely terület érdekli oktatónkat, vagy annak csapatát. Egy idő után sok nagytapasztalatú oktató specializálódik valamire. Barlangok, hajóroncsok, mélymerülés, fotózás vagy a tengerek élővilága vonzza őket és válnak annak országos mesterévé. Aki – állítása szerint – az „oktatás mestere” marad, azzal valami nem stimmel.

A személyzet vagy oktatói csapat (ha van ilyen) nagyban meghatározza az oktatás minőségét. Segít az oktatónak a hallgatókra koncentrálni azáltal, hogy a háttérmunkát és a feladatok elvégzésének zavartalanságát biztosítja. Általában igaz az, hogy a személyzet segítségével folyó munka eredményesebb. Ennek a csapatnak is megnyerőnek, együttműködőnek és tájékozottnak kell lennie. A személyzet minősége alapvetően az oktatótól függ. Így nehéz elképzelni, hogy egy hanyag, figyelmetlen vagy nemtörődöm személyzet egy jó oktató csapata lenne. Komoly munkát csak megbízható, lelkes, feladatát pontosan tudó, professzionális gárdával lehet végezni. Előfordulhat az is, hogy az oktató még pályakezdő, vagy régi oktató ugyan, de egyedül oktat, és kis létszámú csoportokkal dolgozik. Nekik nincs lehetőségük, vagy nem akarnak fenntartani személyzetet, viszont képzett és lelkiismeretes emberek, akik méltók a bizalomra. Ezekről a tanárokról legjobban a volt hallgatóik részletes beszámolói alapján tájékozódhatunk.

Oktatási tematika nélkül a világ legszebb tanterme sem ér semmit. Feltétlenül kérdezzünk rá miből is áll a tanfolyam! Ennek három különböző részből kell összeállnia: elméleti, uszodai és nyílt vízi oktatás. Az elméleti órákon a szabályokkal, a környezeti hatásokkal, a felszerelésekkel és a technikákkal ismerkedünk meg. Az uszodai foglalkozások biztosítják a felszerelés használatának elsajátítását biztonságos és kényelmes körülmények között. A nyílt vízben történő merülések pedig mindezek összefoglalását és valós környezetben történő kontrolált alkalmazását célozzák. Ezeknek nem kell feltétlenül egymás után következni, hanem bizonyos szabályok betartása mellet felváltva is következhetnek. Az, hogy ezek a foglalkozások mennyi ideig tartanak, változó lehet. Az elmélet 14-18 órát, az uszoda 8-10 órát és a nyílt vízi rész 4-5 merülést tesznek ki. Ezek az időtartamok függenek a csoport létszámától és ügyességétől is, de megközelítőleg irányadóak. A túl nagy eltérés egyik irányban sem jelent jót. Vagy felesleges időrablást és nem odaillő információk halmazát, esetleg rossz szervezést, vagy ellenkezőleg, gyorstalpaló tanfolyamot jelent, ami még rosszabb, mint az előző esetben. Az hogy ki tartja a tanfolyam különböző részeit, nagyon fontos. Bármely részt csak valamilyen oktatói fokozattal és csakis oktatói fokozattal rendelkező személy vezethet. A vezetés azt jelenti, hogy ő tanít, és ő kér számon, ami a vízben történő foglalkozások alkalmával azt kell, hogy jelentse, hogy vízben van a hallgatókkal együtt. Lehetnek olyan segítői, akik nem oktatók, de ezeknek úgynevezett vezetői szintű, hívatásos minősítéssel rendelkező búvároknak kell lenni. Ezek a fokozatok mindig egyel (és csak egyel) az oktatói fokozat alatt vannak. Sokan a kezdők közül még nem ismerik a fokozatokat, és nem tudják a fokozatok sorrendjét és jogosítványát. A haladó, vagy a mentőbúvár esetleg a két csillagos és hasonló amatőr fokozatokkal senkinek nincs semmi keresnivalója egy tanfolyam személyzetében. Sajnos erre több példát is találtunk és óva intünk mindenkit, hogy egy ilyen helyre betegye a lábát, mert itt a minőségi munka soha nem volt és nem is lehet jelen. Találtunk olyan iskolának és centrumnak nevezett gitt egyletet, ahol bevett szokás, hogy az oktató csak a nyílt vízi merüléseket felügyeli, (ha felügyeli, és nem csak arra kószál) de olyanról is tudunk, ahol az oktató csak az igazolványon, gépelt névként jent meg. Ezt egyébként minden oktatási rendszer keményen bünteti. Reméljük, őket eléri egyszer egy felháborodott hallgató levelének következménye, és bevonják az oktatói igazolványát egy éltre!

Az oktatási anyagok természetesen meghatározzák a tematika megvalósításának sikerességét. Mindenképpen találkoznunk kell könyvekkel, tesztekkel, írásvetítőn vagy diavetítőn bemutatott magyarázó óravázlatokkal, videó filmekkel, szemléltető eszközökkel és táblázatokkal. Jobb helyeken interaktív számítógépes oktatási anyagok, programok, oktatótablók és poszterek is színesítik az oktatást. Ha ezek csak részben lelhetők fel, akkor komoly minőségi, sőt az oktatási rendszer szabványaiba ütköző gondok vannak. Az oktatási eszközökhöz tartozik a búvárfelszerelés is. Ezekre általában figyelnek az oktatók, nehogy hiányukból vagy minőségükből gond legyen. A felszerelésekkel inkább a tanfolyam alatt lehet találkozni, mint előtte, mivel a legtöbb helyen ezeket a felszereléseket bérbe is adják, és csak az oktatás idejére kerülnek vissza az iskolába.

Az igazolvány, mint a búvárkodáshoz elengedhetetlen jogosítvány, egy kardinális kérdés. Tudjuk meg, mire jogosít az ajánlott kártya! Vannak, amelyek csak felügyelettel történő merülésre és olyanok is, amelyek megszerzése után egy azonos végzettségűvel önállóan merülhetünk. Találhatunk olyan igazolványt, amely a maximumhoz képest limitálja a merülés mélységét (ez egyébként kezdőknél nem is baj, sőt talán még jó is). Bármilyen oktatási rendszerben lehetőségünk van nagyon magas szintű oktatáson részt venni és nagyon gyatrán is. Minden oktatási rendszer – legyen az külföldi vagy itthoni – különböző okmányokkal és igazolványokkal látja el a saját rendszerében végzetteket. Ezek az igazolványok és oklevelek láthatóan és tapinthatóan nem házi készítésűek. Tartalmazzák a tulajdonos adatait, tudásának szintjét, adatokat a kiállításról és a nemzetközi rendszer logo-ját, nevét, vagy annak rövidítését. Ha megszemléljük leendő jogosítványunkat (egy jól működő iskolában mindig található még át nem vett igazolvány), de ha más nincs az oktatóé, biztosan ott van, azonnal kiderül, hogy barkács munkáról van-e szó. Semmilyen komoly rendszerben nem készítenek fénymásolóval, vagy nyomtatóval készített igazolványt, amelyet műanyag lapra ragasztanak és laminálnak.

A tandíj sajnos egy szomorú velejárója ennek a tanfolyamnak (és az utána következőknek is) de másként nem megy. A meghirdetett tandíjat érdemes alaposan körbejárni, mivel néhol érdekesen értelmezhetik ezt. A 2005-es várható tandíjak 60-65 ezer forint között lesznek azokon a helyeken, ahol érdemes és lehet is tanulni. Ehhez általában a nemzetközi igazolvány díját szokták pluszban kérni sikeres befejezés esetén, ami 30 USA $ vagy 20 Angol Ł körül mozog. Vigyázzunk a gyanúsan olcsó helyekkel! Higgyék el, egy minőségi tanfolyamot nem lehet ennek az összegnek a feléből megtartani, hacsak nem karitatív alapon szervezi valaki. Néhol szerveznek fél áron oktatást, majd lassacskán kiderül, hogy az uszodadíj, a felszerelésbérlés, a szállítás, a levegőtöltés nincs benne, ebben az árban. Ekkor viszont már ugyan annál az összegnél tartunk, hacsak nem többnél. Korrekt intézményeknél ezt pontosan elmondják, néhol még tanulmányi szerződéssel is találkozhatunk, ami mindenkinek csak a javára válik. Természetesen lehetnek akciók és konkurencia harcok, de ha ezek egész évben fennállnak, akkor vagy csőd, vagy eladósodás lesz az iskola sorsa.

A részletek még sok mindenről árulkodnak. Amikor először belépünk érdemes figyelni arra, hogyan fogadnak. Találunk zsúfolásig telt boltot, ahol három embert szolgál ki egyszerre egy eladó, de azonnal köszönt bennünket és megkérdezi, miben segíthet. Van ellenpélda is. Ahol a többtagú személyzet láthatóan egy ismerőssel beszélget, majd hosszú percek utáni kérdésünkre egy szórólap a válasz. Ugye itt nem lenne nehéz választani. Az iskola általános megjelenése, szóróanyagai esetleg hon lapja, egyenruhája is utalhat arra, hogy mire terjed ki a főnökség figyelme. Ha egy jó oktatót találtunk és az iskolában bolt is található az kimondottan előny a részünkre, hiszen ha az oktatás korrekt volt, akkor a felszerelés vásárlás esetén is erre számíthatunk. Egy igazi oktató a lelke mélyén mindig inkább oktató, mint “boltos” és az ő tapasztalata szó szerint aranyat ér. Ha nem ő áll a pultnál, akkor is kikérhetjük tanácsát. Az is a minőség egyik jele, ha az ott dolgozó eladók szintén aktív búvárok, mivel az ő tapasztalatuk a főnök korrektséget parancsoló pillantásával együtt szintén a mi malmunkra hajtja a vizet. A vásárolt felszereléseket időnként szervízelni kell, amelyet csak szakműhelyben lehet és komoly ismeretek szükségesek hozzá. Ha még ilyet is találunk választott helyünkön, a garanciális problémáktól sem kell tartanunk, és biztosak lehetünk benne, hogy egy magasan képzett szakembergárda áll készenlétben. Találhatunk még bérelhető felszereléseket is, melyek lehetővé teszik azt, hogy ne kelljen azonnal beruháznunk felszerelésekbe, ha merülni akarunk. Levegőtöltés nélkül nehézkes kissé a merülés. Egy komoly helynek ezt is biztosítania kell számunkra, hiszen ha már mindenért ide járunk, miért pont töltetni menjünk máshová.

Természetesen még ezer apró jel vagy észrevétel billentheti bármerre a mérleg nyelvét. Biztosak vagyunk abban, hogy a legtöbben megérezzük, ha valami nincs rendben és azt is, ha egy jó oktatóval találkozunk. Ez a ki írás inkább mankó szeretett volna lenni mintsem egy olyan eszköz, amellyel pálcát törünk bárki felett.

Kívánjuk mindenkinek, hogy találja meg a számára legszimpatikusabb iskolát, vagy oktatót és szerezzen minél több új barátot, élményt és soha ne bánja meg azt, hogy erre a kalandra rászánta magát! Azt is reméljük, hogy ez a kis felmérés nem sértett meg senkit és hasznos azoknak, akik választanak és azoknak is, akiket választanak!

Kategória: Cikkek